Einde van eerste deel van onze reis
Zondag 30/4
Vandaag van Carriacou naar Grenada. Tussen deze 2 eilanden staat een vreemde zee gevormd door allerlei stromingen en onderwater bergen. Een beetje een hobbelige rit dus. Voordat je bij Grenada aankomt moet je nog een exclusion zone ontwijken. Er is daar een nog werkende (onderwater) vulkaan. In feite zijn het 2 exclusion cirkels, 1 van 1,5 mijl in doorsnee en de ander eromheen met een doorsnee van 5 mijl. Door de eerste cirkel mag je nooit, de 2de cirkel is optioneel. Wij hebben de rand van de binnen cirkel genomen. Paar dagen later hoorden we dat er weer een uitbarsting was geweest zo ongeveer toen wij er langs zeilden. Misschien vandaar die vreemde zee. Overigens wordt je er niet via VHF of ander communicatie middelen voor gewaarschuwd
Aan de lijzijde van Grenada heb je weer allerlei vreemde windrichtingen maar uiteindelijk kwamen we in St George, de hoofdstad van Grenada. We zijn daar niet voor anker gegaan maar afgemeerd bij de Grenada Yacht Club. De eerste nacht langs de Fuel-steiger, het stonk er helaas wat naar diesel.
Grenada Yacht Club heeft een kleine marina en een leuk open clubhuis. Daar recht tegenover ligt de Port Louis marina, een prachtig complex dat door Camper&Nicolson beheerd wordt. Ligplaatsen daar te over, geen wonder want het is er schijnbaar erg duur.
Het waterfront van St George, de hoofdstad van Grenada
Maandag 1/5
Koffie aan boord met Terry en Jan, onze Australische vrienden. Zij lagen nog voor anker op de ankerplaats en waren met de dinghy naar ons toe gekomen. In de middag wilden we de stad maar eens gaan bekijken maar wat we ons niet gerealiseerd hadden was dat het 1 mei was en dat alles gesloten was. We vonden het inderdaad nogal rustig. Toch nog een wandeling gemaakt waarbij naar later bleek we 1 straatje te vroeg waren afgeslagen waardoor we een groot deel van de stad gemist hadden. Ja dat krijg je als je niet bekend bent in de omgeving.
Dinsdag 2/5
Vandaag hadden we , samen met Terry en Janet, een driver ingehuurd om ons het eiland te laten zien. Grenada is heel groen, uitermate vruchtbaar klimaat, alles groeit er. Een chocoladefabriek, een nootmuskaat sorteerplaats en een waterval bekeken. Vreselijk steile en smalle weggetjes opgereden en afgedaald. We hadden een prima chauffeur. Als afsluiter lekker gelunched in een restaurant aan de haven met mooi uitzicht.
Grenada heeft overigens een turbulente, redelijk recente, geschiedenis.
Maurice Bishop, een in London afgestudeerde jurist, werd op een gegeven moment gekozen tot regeringsleider. Hij ontpopte zich als een socialist met dictatoriale eigenschappen. Hij wilde Grenada omvormen naar voorbeeld van Cuba. Er kwamen ook steeds meer Cubaanse “adviseurs” op het eiland. Er zouden ook raketinstallaties neergezet zijn/worden. Niet iedereen op het eiland was daar zo gelukkig mee en er ontstond een opstand waarbij Maurice Bishop vermoord werd. De Verenigde Staten die vreesden dat Grenada een tweede Cuba zou worden hebben op verzoek van de interim regering ingegrepen en na 4 dagen stevige gevechten keerde de rust weder. Sindsdien heeft Grenada een democratisch gekozen regering en is er stabiliteit. Er wordt hard gewerkt om er wat van te maken, met name het toerisme. De bevolking is zeer vriendelijk en open maar toch wel arm.
Een ander dingetje, wat op andere eilanden hier ook speelt is afvalverwerking. Op Grenada hebben ze daar, helaas, helaas, niets anders op kunnen vinden dan al het vuil te storten bij wat eens een prachtige baai was. Die vuilnisberg brandt al 2 jaar en ze doen er niets aan. Wat een stank!
Woensdag 3/5
Het was maar een klein stukje van St George naar Prickly Bay. Een mooie baai die vol ligt met voor anker liggende jachten. We zijn er wat vroeg maar hier gaat de boot het water uit tijdens huricane season. Er liggen nog wat andere Nederlandse jachten die wij al eerder tegen kwamen zoals de Pimentão waar we samen mee van Las Palmas naar Mindelo gevaren zijn.
Donderdag 4 tot donderdag 11/5
Rustig achter de haak in Prickley Bay gelegen en voorbereidingen getroffen om de boot een aantal maanden achter te laten. Er stond een lichte swell in de baai die dwars op de windrichting stond dus het was soms wel wat slingeren. Om ons heen lagen nog een aantal Nederlandse jachten, de Pimentão, Ti Sento en de Bojangles(nog steeds zonder mast). Op woensdagavond bij ons een afscheidsborrel gehouden want iedereen gaat verschillende richtingen uit.
Aftuigen, er zou een regenbui aankomen en we wilden wel dat de zeilen droog binnen zouden komen
Vrijdag 12/5
Onze “ slot” time om de boot uit het water te hijsen was 0900 uur. Dat ging allemaal zeer efficiënt. Er stonden 4 man klaar om de lijnen aan te pakken toen wij aan kwamen varen vanaf onze ankerplaats. We hadden de laatste 3 weken gezien dat de boot wat begon aan te groeien, de antifouling begon minder te werken, vooral op de waterlijn en vlak daaronder. Deze antifouling was er op Lanzarote op gezet dus had er al een paar duizend mijl opzitten. Het viel uiteindelijk erg mee met de aangroei. Binnen een uur stond de boot op haar plekje en begon men de bok op te bouwen waarmee ze Hurricane-vast gezet wordt. We hadden een appartementje geboekt bij de werf. Het was snoei heet op de boot die op de kant staat dus af en toe gingen we even af koelen in de airco. Hard gewerkt en op zondag waren we klaar.
Redelijk schoon onderwaterschip
Een “ruwe” schroef maar toch nog redelijk schoon. Het is wel eens slechter geweest in Zierikzee. Een aangegroeide schroef verliest veel van z’n rendement
Nog even de laatste was doen maar de waterdruk was niet erg hoog. Marjolein staat te luisteren of er wel water de machine instroomt
Maandag 15/5
Het winter-dekzijl (maar nu voor de zomer) er zo over heen gespannen dat het de kit-naden in het teakdek bedekt. Deze kit-naden hebben erg te lijden door de UV straling. Ze lossen soms gewoon op.
Nog even afscheid genomen van Rene en Angelique van de Pimentão, en daarna op weg naar het vliegveld gebracht door onze chauffeur Keith.
Een voorspoedige vlucht via Barbados en Gatwick bracht ons op exact het afgesproken tijdstip in Amsterdam (na 18 uur onderweg)
We sluiten hierbij het eerste grote deel van onze reis af. Tot zover is het puur genieten geweest. We hebben vreselijk veel geleerd, gezien en nieuwe vrienden gemaakt. Velen van onze aandachtige lezers hebben leuke reacties gegeven in ons gastenboek, daarvoor veel dank. Deze site gaat nu even in de ruststand (we blijven af en toe toch even stiekem kijken in ons gastenboek).
Eind november vliegen we weer terug naar Grenada om onze reis voort te zetten. Hopen in Nederland velen van jullie weer te zien en bij te kletsen.
“Standby op 16”