Guadeloupe
Alweer een weekje verder en wat meer naar het noorden opgeschoven. Vorig jaar kwamen we op 17 januari aan in de Caraiben op St Lucia. De boot is dus 1 jaar hier. Wij zelf natuurlijk niet aangezien we 6 maanden in NL geweest zijn. Het is overigens wel leuk om alle eilanden weer te zien waar we vorig jaar ook langs gevaren zijn maar als we dadelijk voorbij St Maarten zijn dan gaat alles weer ontdekken worden.
We zijn nog even de stad van Fort de France ingegaan en weer wat lekkere dingen gekocht in de Carrefour. We lagen uiteindelijk met 4 Nederlandse schepen daar voor anker. (waarvan 3 een Koopmans ontwerp waren) Je ligt bij Fort de France naast de cruiseliner van die dag. Heel indrukwekkend. Maar je ligt overdag ook enorm te slingeren door kleine ferries die absoluut geen gas terug nemen als ze bij de ankerplaats voorbij varen. Reden genoeg voor ons om naar de overkant van de baai te varen en in Anse Mitan voor anker te gaan. In ieder geval een stuk rustiger. Ondanks de muziek s’avonds. Hebben daar 2 nachten gelegen. Anse Mitan gaf ons een Pornichet gevoel (daar waar we in Frankrijk 4 jaar gewoond hebben). Een echte badplaats met een mooi strand. Vervolgens op zaterdag 21 Jan. naar St Pierre gevaren. Dit ligt op het noordelijke puntje van Martinique. Het was maar 14 mijl en het eerste stuk ging in vliegende vaart maar daarna kom je weer achter het eiland. Om 13.00 uur lagen we er voor anker. Eerst maar eens gaan kijken of we ergens konden uitklaren hetgeen lukte bij een restaurant annex wijnverkoper. De eigenaar kwam uit de Elzas en de gerechten waren ook allemaal Elzas recepten. Daar ook een heerlijke salade gegeten. Je moet toch wat na zo’n zeiltocht. De verhalen die wij hoorden over Dominica, het volgende eiland naar het noorden, deden ons besluiten om dit eiland langs te varen en direct op Les Saintes te koersen, een eilanden groepje net ten zuiden van Guadeloupe. Dominica is zwaar getroffen door orkaan Maria (nadat ze in 2015 ook al door een orkaan getroffen waren) er zou chaos op het eiland heersen. Op zondag heel vroeg uit de veren, en om 0400 uur ging het anker omhoog. Tussen Martinique en Dominica kwamen we weer in de volle wind en deze was wel 10 knp meer dan de voorspelling. 2 Reven in het grootzeil en gaan met die banaan. We liepen constant 7+ knp over de grond. Helaas is onze boat knts meter (snelheid door het water) ietwat pessimistisch. Eerst was deze te optimistisch maar nu, na reset door Raymarine monteur te pessimistisch. We laten het maar even zo. Na 74 mijl in 11 uur kwamen we om 15.00 bij Les Saintes aan.
Helaas waren alle moorings bezet en moesten we naar een ankerplek zoeken. Na 3 pogingen op verschillende plekjes , 1 ½ uur later, vonden we een plek met 23 m diepte dus vrijwel de gehele ketting van 75 uitgerold. We lagen vast , moe, zout en voldaan , maar wel schommelen. De volgende ochtend op tijd anker op en naar de mooring boeien gevaren want daar gaan in de ochtend altijd schepen weg en ja hoor, na een half uurtje hadden we beet en liggen nu prima aan een mooring dicht bij het stadje. Glashelder water, blauwe lucht en om ons heen varende Hoby Cats., vliegende pelikanen en prachtige tallships. Van locals horen we wat er allemaal beschadigd is tijdens de orkaan Maria. Er is zeker zichtbare schade. Maar gelukkig beperkt.
Laatste blik op les Saintes
De bedoeling is dat we donderdag naar Point-a-Pitre varen en daar naar de Marina gaan. Prima om even de accu’s door te laden en weer water in te nemen maar ook hebben we een afspraak om de boot even uit het water te tillen. De VolvoPenta seal van de schroefas blijft ons bezig houden. Dit keer constateerde ik water druppelen maar nu niet daar waar de schroefas er uit komt maar daar waar de manchet om de koker heen geschoven zit en vast zit met een grote slangklem. Toen ik die een beetje vaster wilde draaien bleek dat ik wel 10 slagen moest draaien voordat die vast zat. Ik heb de indruk dat deze seal ook een beet verschoven is. Misschien optisch bedrog maar we willen het 100 % zeker hebben dat dat ding er goed omgeschoven zit en goed vast. Waarschijnlijk een klusje van 10 minuten maar toch. Ze hebben in Prickley Bay dat ding gewoon dus niet goed vast gezet, de klojo’s. Zo zie je maar, je moet alles zelf nalopen, blijkt.
In Point-a-Pitre gaan we ook even rondkijken en misschien wel een auto huren om wat meer van het eiland te zien.
Inmiddels is het alweer 26/1. Eergisteren van Les Saintes naar Pointe-a-Pitre op Guadeloupe gevaren. Een hele lange slag over bakboord en een korte, om net het puntje van het eiland vrij te blijven, over stuurboord. Was weer even leuk wedstrijdje met een Dufour 42 (ietsje langer dan wij en zeker 4 ton minder in gewicht) zij liepen harder, wij hoger en uiteindelijk, na gelijk vertrokken te zijn kwamen wij ook tegelijk aan. Voor anker voor de marina.
Voor de monding lag weer een superjacht met dit keer van alles er op en eraan. Een super speedboot aan de ene kant op het dek, een zeiljacht van minstens 55 voet aan de ander kant. Er kan ook nog een helicopter landen (maar die was even boodschappen aan het doen denk ik). Toen we eenmaal voor anker lagen kwam er weer wat vreemds voorbij. Iets (ik kan het nauwelijks een boot noemen) dat de wereld aan het rondvaren is volledig op zonne-energie en aandacht vraagt voor zoet water.
Vandaag om 12.30 uur heeft de Gwelan ongeveer 15 minuten in de takels gehangen om de schroefas-afdichting nu eens goed vast te zetten. We hadden al het vervelende gevoel dat het niet goed zat en dat bleek ook zo, ik kon de seal er zeker 1 cm verder opschuiven. Dat lijkt weinig maar het is veel. Het zaakje zit er nu goed op en vast. We liggen nu in de Marina. Even goed om de boot eens lekker af te spoelen van al dat zout en de accu’s eens goed door te laden. Deze Marina heeft alle voorzieningen, van restaurants, chandlery’s tot supermarket waar je alles kopen kan. Er komt wat harde wind aan in het weekend dus we blijven maar even liggen. Maandagochtend beslissen wat we doen, gaan of nog een dagje liggen blijven. In ieder geval daarna langs de west kant van Guadeloupe naar het noorden om de dag erna naar Antigua te gaan.
Tot zover