Weer verder langs de Spaanse Noord Kust
Woensdag 20
Nog even over LAREDO- marina. Deze is inderdaad met Europees geld aangelegd, duidelijk niet door architecten met ervaring. Het ziet er allemaal zeer gelikt uit. Maar de stroompunten zijn 320 V dus je krijgt er een transformer om op 220 V uit te komen. Er staat een gigantisch havengebouw met 4 verdiepingen maar er zijn geen toiletten of douches. Het havengebouw staat leeg overigens.
De lege haven in Laredo
Donderdag 21
Inderdaad zijn we in SANTANDER uitgekomen. Er stond niet veel wind dus wederom het ijzeren zeil in actie. Bij het invaren van de marina van de Real club Nautico werden we meteen weer naar buiten gestuurd. Geen plaats (zeiden ze). Niet getreurd, we zijn iets terug gevaren en daar voor anker gegaan. We lagen daar met een prachtig uitzicht op mooie huizen en hotels.
Vrijdag 22
Wederom weinig wind en nog steeds op de kop. Koers naar SAN VINCENZE DE LA BARQUERA. Dit is een klein plaatsje en niet echt ingericht op bezoekende jachten. Wel een paar boeitjes waar je aan vast kon knopen. Er was er nog 1 vrij dus daar gingen we liggen. We lagen te gieren op de stroom die 2 knp+ was. Na enig rekenwerk kwamen we er achter dat daar we lagen er te weinig water zou staan bij laag water. Dus een andere oplossing zoeken. Toen wij van plan waren om naast een visserschip vast te knopen zeiden een paar andere visser dat er een klein aanlegsteigertje van de Guardia Nautico prima was voor ons om te liggen. Het mocht wel niet (volgens de borden) maar we hebben er prima gelegen.
Ons privé steigertje maar wel met een hek dat op slot zat, dus even er omheen klimmen.
Zaterdag 23
De volgende etappe langs de Spaanse Noordkust. We maken als het even kan dagtochtjes van 30 tot 40 mijl. Dat is prima te doen en je hoeft hier niet echt rekening te houden met stroom. Er staat wel een soort van stroom maar die is zwaar onder invloed van de windrichting maar nooit meer dan 0,5 knp.
Vandaag van San Vincence naar RIBADASELLA. We vertrokken halftij afgaand. Je wordt dan in de havenmonding er gewoon uitgespuugd. Bootsnelheid was 4 knp maar over de grond gingen we 8 knp. Het was even hotseklotsen maar daarna de lappen er op en varen. Na een uurtje kwamen er weer een paar dolfijnen even langs zwemmen. Het zeilen duurde echter niet lang want de wind zakte er weer uit dus de motor weer aan. Na 6 uur varen kwamen we aan bij Ribadasella. Hier moet je niet proberen binnen te varen bij een stevige Noorden wind want je vaart recht op de rotsen af en dan op het laatste ga je BB uit en kom je in een nauw geultje. Daar werden we opgewacht door de Havenmeester die precies zei hoe we de marina in moesten varen. Keurige service want veel water onder de kiel hadden we af en toe niet. Rabadasella is wederom een leuk klein plaatsje waar (helaas) de kerkklok ieder kwartier van zich laat horen. Gelukkig sliep de pastoor van 24.00 tot 08.00 de volgende ochtend, dus wij hebben ook lekker geslapen.
Uitzicht vanuit de kuip op Ribadasella
Zondag 24
Op tijd opstaan omdat onze binnenburen om 0900 weg wilden. Geen probleem want wij wilden ook wel actie. Marjolein is brood gaan kopen en ik ben wat jerrycans met diesel gaan vullen. Toen dat allemaal geregeld was zijn wij ook vertrokken. Toen wij eenmaal op zee waren was deze glad, geen aasje wind. Dus motoren. Na een uurtje kwamen er wat windveertjes die langzaam aangroeiden tot 10 tot 15 knp (van achteren) dus de parasailor er op een vol gas op weg naar GIJON. Om 15.30 kwamen we aan in de baai van Gijon en ging de parasailor er af. Toch altijd weer een klus maar alles onder controle. Om 16.00 lagen we voor en achter vast in een prima jachthaven tegen de oude stad aan van Gijon. Spanje leeft ’s avonds dus na het eten wat we ook al laat doen nog een wandeling gemaakt door oud Gijon. Op een gegeven moment waren we echt de weg kwijt en tot onze grote verbazing stonden we toen bij de voordeur van het Consulaat van het Koninkrijk der Nederlanden (hoe kan je het verzinnen). In een hotelletje toch maar even de weg terug gevraagd terug naar onze ligplaats hetgeen 2 straten verderop was.
Gijon bij avondlicht
O ja, nog even, toen wij aankwamen in Gijon zijn wij direct bij de capitainerie de was gaan doen. De zon scheen volop dus drogen aan de lijn op het voordek was ook geen probleem. Goed voorbeeld doet volgen en na ons is zo’n beetje iedere boot zijn was gaan doen. Overal hing de was te drogen daarna
Zo droogt het sneller dan in een wasdroger
maandag 25 juli 2016
Rustdag, uitgeslapen. Kennis gemaakt met andere NL’rs die ook richting Suriname/Caraïben gaan. Daarna gaan Diesel tanken en vervolgens, het was alweer 14.00 uur, de oude stad ingegaan en heerlijk langoustines gegeten. Het is hier een eetcultuur dus waar je ook gaat zitten, het eten is prima. Toch maar even een siësta gehouden en wat klusjes daarna gedaan.
Nu verder richting A Coruna met wat tussenstops ( en even om kaap Finistère waar het altijd lekker kan waaien). Moeten op 3/8 daar zijn want dan komt daar Jolien aan boord.
Dinsdag 26 juni
Vroeger dan we gewend zijn opgestaan nl om 0700 uur. Er stond voor vandaag een langer traject op de rol nl 60 mijl. Om 0745 voor en achter los en samen met een ander Nederlands jacht richting RIBADEO. Het moest even want er zitten niet veel andere haventjes op dit stuk. De wind was zoals voorspeld naar het NO tot Oost gedraaid dus het gehele stuk plat voor het laken. Het was te onrustig om de parasailor er op te zetten dus de fok uitgeboomd, ging ook prima. We kregen over het gehele traject ongeveer 0.7 knp/uur stroom mee cadeau. Het was helaas een grauwe dag, geen zon en ook geen goed zicht dus weinig van de kust gezien. We komen nu ook in een andere wereld terecht. Aangekomen in de Marina van Ribadeo is de eerste vraag van andere zeilers of we Noord of Zuid gaan en de tweede vraag, als wij zeggen dat we naar het Zuiden gaan, is of we de Med in gaan of Transat gaan. Het is hier een enorm internationaal gezelschap. En allemaal lange afstand zeilers.
Tot zover