Never a dull moment
We hebben weer van alles mee gemaakt. Om 18.00 uur uit Boulogne vertrokken met een zachte bries uit het Noorden en een mooie avondzon. Wel erg koud op zee terwijl het in de haven snikheet was. De motor moest bijblijven want veel druk zat er niet in de wind. Gedurende de avond viel de wind zelfs helemaal weg. Het werd eerst een donkere nacht zonder maan, bewolkt en in de verte achter ons stevige onweersbuien dus en zo af en toe werd de hemel verlicht. Tijdens mijn wacht (P) lag er ineens een joekel van een cruiseliner (een grote disco kleuren bak) op ramkoers, de AIDAPrimera. Deze kwam uit Le Havre en ging naar Rotterdam. Ook nog even de Queen Victoria (nog een maatje groter) op de AIS zijn voorbij schuiven. Toen Marjolein de wacht overnam kreeg ze nog even een regenbui op haar pet maar daarna een prachtige sterrenhemel. Zonsopkomst was prachtig. Echter toen ik op de brandstofmeter keek zag ik dat we behoorlijk meer brandstof geconsumeerd (zou het aan de meter liggen??) hadden dan verwacht en er was geen zuchtje wind . De hele dag niet overigens maar wel volop zon. We besloten dus maar op St Vaast aan te varen en niet naar Cherbourg wat verder ligt. Bij de kust daar wil je niet zonder brandstof komen te zitten. Na 26 uur motoren kwamen we om 20.00 aan in de baai van St Vaast. Dat is een haven waar je alleen in kan 2 uur voor tot 3 uur na hoogwater. Dus voor anker, stilte en een prachtige zonsondergang en om 23.00 langzaam richting de haven opstomen. Daarbij werden we ineens verast door 6 of 7 dolfijnen die voor, naast en onder de boot speelden en een kleine show opvoerden. Werkelijk waar fantastisch!!
Dit waren voor ons de eerste dolfijnen rond de boot, er zullen er ongetwijfeld nog wel veel meer volgen, maar dit was wel heel speciaal.
Dit is heel gewoon in Frankrijk, schoolzeilles.
vandaag 9 juni
Toch maar even uitgeslapen. De deuren van de haven zouden toch pas om 11,15 open gaan. Met alle onzekerheid over de hoeveelheid brandstof die we nog in de tank hadden zitten zijn we vanochtend dus maar gaan tanken. De brandstof meter stond op 0. We konden er 116 liter bij kieperen in een tank die volgens mijn berekeningen 185 liter zou kunnen bevatten. Dat weten we dus ook weer.
De deuren stonden open dus op weg naar Cherbourg. De stroom stond inmiddels mee. Eerste stukje hoog aan de wind maar daarna ruimer. Bij Pointe de Barfleur spookte het van de golven. De stroom staat er dan ook met 3,5 knp mee en de wind er tegen in. We liggen nu in Cherbourg. Morgen even een ‘klus en organisatie’ dag. Daarna richting Kanaaleilanden.
Het gastenboek wordt al goed bekeken en berichten komen tot ons. Heel hartelijk allemaal, alvast dank maar we proberen ook er op te antwoorden .
tot zover