Even oponthoud
14 augustus
De mist was deels opgetrokken en geen wind. Daardoor waren de bosbranden die achter ons lagen onder controle gekomen. Er kwam nu een zeewindje. Heel rustig gedaan en de was even verder laten drogen. Om 16.00 vertrokken om helemaal de Ria de Vigo op te gaan varen. Je gaat dan onder een enorme en hoge tuibrug door. Hoog moet die zijn want er achter ligt nog een scheepswerf waar redelijk grote schepen gebouwd worden. De mist aan de zuidkant van de Ria (de kant waar de stad Vigo ligt) was nog niet helemaal opgetrokken maar dat weerhield blijkbaar de organisatie van een Formule 1 speedboatrace niet, dus er werd geraced. We zagen ze vaag door de mist schieten. Crimineel wat gaan die dingen hard zeg, ik zou bijna zeggen over de 200 km/uur.
De brug komt tevoorschijn
Hier in de Ria liggen enorme drijvende eilanden met hangcultuur mosselen. Die staan niet op de kaart maar net buiten de tonnen dus je moet wel opletten bij slecht zicht.
Uiteindelijk zagen we de brug uit de mist opdoemen. Deze ligt in een vernauwing in de Ria waardoor je met de wind een enorme versnelling krijgt en deze bouwt zich op van 12 naar 30 knp. Het was voor de wind dus geen probleem. Na de brug Bakboord uitgegaan en daar in de luwte in een baai voor anker gegaan. Een mooie avond en vanuit onze baai zagen we de mist met enorme snelheid onder de brug geperst worden en als een streep door de Ria naar de overkant geblazen. Dat duurt tot de zon bijna ondergaat en dan houdt het ook ineens op en is het windstil.
Met grote snelheid komt die mist door de baai waaien, daar waait het 30 kop, wij liggen in windstil gebied
15 Augustus Nationale feestdag
Lagen heerlijk achter ons anker te draaien tot 14.00 uur. Daarna naar de overkant van de baai van de Ria gegaan, naar een klein eilandje wat vroeger een Lepra kolonie was en daarna een gevangenis, een soort klein Alcatrasje. Maar wel makkelijker om te ontsnappen want het is maar 100 m zwemmen en je bent aan vaste wal (en ook geen haaien hier).
Alcatras(je)
Op weg er naar toe begon ons log en snelheidsmeter kuren te vertonen, zoals uitvallen, dan weer doen maar omgekeerd aangeven m.a.w. meer knopen aangeven als je langzamer ging varen en omgekeerd.
Zoals elke dag hier start de dag windstil en komt er een bries opzetten om 13.00 uur die om 17.00 uur goed doorblaast en er om 21.00 weer volledig mee ophoudt. We lagen lekker achter ons eilandje maar zijn tegen de avond naar een kleine marina gevaren waar we wisten dat er een prima restaurant bij was. Welnu, dat klopte. We hebben voor Marjoleins 60ste verjaardag nog eens lekker gegeten.
16 augustus. Nog een Nationale feestdag
Op tijd opgestaan omdat we in windstil weer de Ria uit wilden en naar een andere Ria gaan die ons aangeraden was. Weer deed het log en boat knts het niet. In Vigo meer kans om een Raymarine dealer te vinden dan in een klein haventje dus in rechte lijn naar een jachthaven midden in het havengebied van Vigo gevaren en daar inderdaad in no time een monteur aan boord gehad. Hij constateerde dat inderdaad hoogst waarschijnlijk de transducer ( dat kleine wieltje dat onder de boot draait) overleden is. Het is een feestdag dus dat was het dan want kan pas morgen een nieuwe bestellen en dan maar eens kijken hoe snel dat hier kan zijn.
We liggen dus midden in het industriële havengebied van Vigo. Hier rond de haven en zelfs in de buurt is niks. Weer zo’n haven met EU geld aangelegd. Het kan niet op. Het ligt hier ook vol met Ieren en Engelsen die hier hun boot laten overwinteren.
17 augustus
Opgestaan met regen L. Dat was een tijd geleden zeg. Het is ook maar 18 graden. Druiloren dag
Alles nalopen om te kijken of het echt de transducer is. Dit hier ziet er allemaal goed uit.
Net de monteur weer aan boord gehad. Heeft een nieuwe transducer kunnen bestellen maar dat ding moet uit Valancia komen. Als alles goed gaat zou het er vrijdag middag kunnen zijn. Dan kan hij het direct repareren. (hoop dat Murphy even op vakantie is)
Wij gaan straks als het wat droger wordt toch maar weer even naar Cangas en vrijdag weer terug.
Tot zover.