Een andere weg
Plannen worden bij eb in het zand geschreven dus……..
In de vorige blog schreef ik nog dat we naar Letland wilden gaan maar nu liggen we in Visby op het grote eiland Gotland dat bij Zweden hoort.
Even terug in het verhaal. We hebben Gdansk nog even goed bekeken. Het is een oude rijke Hanzestad geweest die door de Duitsers en Russen ongeveer met de grond is gelijk gemaakt in WO2. Het is geheel in oude stijl, aan de hand van oude foto’s en tekeningen weer opgebouwd. Ze hebben alleen de straten ietsje breder gemaakt. Het ziet er allemaal mooi uit.
Wij lagen in een Marina midden in de stad, zoiets als de Veerhaven in Rotterdam maar dan wel net wat groter. Toen wij daar lagen besloot Litouwen de spoorlijn naar Kaliningrad te sluiten voor goederen die op de sanctielijst staan. Dit zeer tot woede van de Russen. Men begon zich in Polen toch ook wel een beetje ongerust te maken. Wij hebben met z’n tweetjes scheepsberaad gehouden en besloten maar dit jaar niet naar de Baltische Staten te gaan. Eerst maar eens zien hoe de zaken zich ontwikkelen. We besloten om naar Gotland te gaan. Wel een stukkie non-stop van 195 mijl dus een nachtje doorharken. We hadden zo zoetjes Gdansk ook wel gezien dus zijn eerst naar Hel gevaren. Dat ligt op het puntje van een lang gerekt schiereiland die de noordkant van de baai van Gdansk begrenst. Het was er niet druk want er lagen maar een paar jachten in de haven. De volgende ochtend om 0800 de trossen los en op weg. Weinig tot geen wind dus de motor aan. Na een uurtje zaten we ineens in de potdichte mist, toch lastig als je een drukke vaarroute moet oversteken. Radar en Ais helpen je dan enorm. Wel even een schip via marifoon opgeroepen wat zijn bedoeling was, voor ons of achter ons langs. Hij had ons al in de smiezen en ging achter ons langs.
Je vaart dan langs de EEZ van Rusland (exclusive economic zone) op ongeveer 5 tot 10 mijl afstand. Op de VHF constant Russisch gekwetter op een toon die ons zeer onvriendelijk leek. We konden er geen woord van verstaan en hebben er verder ook niks mee gedaan. We voeren in de Poolse EEZ. Halverwege ineens een gigantisch booreiland met vlakbij een Tanker die blijkbaar olie aan het laden was direct vanuit dat boorplatform. Nog steeds heel weinig tot geen wind dus de motor snorde rustig voort. De zon zakte om 22.30 achter de horizon en om 0400 de volgende ochtend was die weer in volle glorie terug.
Hier kwam de maan om 0200 uur boven de horizon
Inmiddels hadden we de Russische EEZ achter ons gelaten. Wat opviel was dat al het vrachtverkeer ook om het Russische EEZ heen voer. Duidelijk geen risico nemen. Om 0900 uur hadden we de zuidpunt van Gotland dwars en om 17.30 lagen we vast in de haven van Visby na 36 uur op de motor te hebben gevaren . Er lagen allemaal boten gepavoiseerd wat ons de vraag ontlokte waarom. Wat bleek, de Zweden vierden Midsummer Night. Altijd een groot feest dus we waren bang dat het grote herrie zou geven. Aangezien wij de nacht door hadden gevaren waren we lichtelijk moe dus op tijd naar bed. Of er uiteindelijk lawaai geweest is hebben wij in ieder geval niet gehoord. Heerljk geslapen!!
Oude stadskern van Visby
Oude stadspoort. De oude stad wordt nog steeds ommuurd
Vandaag is het ook relatief rustig alhoewel er een knoert van een cruiseliner, de Queen Victoria van Cunard Lines, hier al zijn passagiers vandaag los liet lopen. Visby is ook een oude Hansestad. Het heeft een rijke historie en het oude stadsgedeelte valt onder het Werelderfgoed van Unesco. Leuke kleine straatjes, soms wat steil naar boven of beneden lopend. De marina ligt tegen de oude stad aan. Het is behoorlijk warm weer hier, niet alleen vandaag maar naar het schijnt de hele week. Het plan is nu om maandag over te steken naar Zweden, Vastervik. Daar zijn we in 2015 ook al eens geweest met Wilco en Rosine en op een prachtige baan 18 holes gegolfd. Van daar uit zien we wel weer verder.
Stay tuned