Bucket list
Even nog iets over de vissersvloot in Wladislaswowo. We zagen maar geen activiteiten op die boten. Wat bleek, die hele vloot ligt daar voor de toeristen. Niet om op mee te varen, nee maar om naar te kijken (op een afstandje). Polen heeft blijkbaar een redelijk laag visquotem van de EU toebedeeld gekregen ten opzichte van hun vloot. Welnu, dat quotum was dit jaar snel vol gevist en sindsdien liggen die schepen maar te liggen.
Naast ons lag een huur-Bavaria met 6 jongelui er op. Zij wilden naar Ustka, daar waar wij vandaan waren gekomen voor de wind varend. Zij wilden er tegenin en ook nog vertrekken rond 7 uur ’s avonds. Wij hebben op hun ingepraat en het sterk ontraden maar ze bleven bij hun plannen. OK de kapitein beslist. De wind was nog stevig maar de golven waren nog kort en vooral hoog. We konden ze op AIS volgen en zagen dat ze rond 23.00 uur omdraaiden en weer (met hun staart tussen de benen) terugkwamen. De volgende morgen hing de reling bij hen vol met natte kleren en slaapzakken en kwamen ze bekennen dat we gelijk hadden gehad.
Om 13.00 zijn wij zelf vertrokken richting Hel, wederom plat voor het laken en met een mooie wind zodanig dat we 6,5 knp liepen met alleen het volle grootzeil er op. Hel is een plaatsje dat op het puntje van een lang (18 mijl) heel smal schiereiland ligt. We zijn er maar voorbij gevaren want het ging zeer voorspoedig en koers gezet op Sopot. Dit was een vervallen badplaats toen wij er in 1993 in het Grand Hotel sliepen. Nu is het een mondaine badplaats met nog steeds dat Grand Hotel wat nu tot de Sofitel groep behoort en behoorlijk is opgeknapt. Binnen in het hotel heeft het nog wat oubolligs. Buiten staan bolides in vele soorten en maten
Voor het hotel ligt een lange pier in zee en aan het einde van de pier hebben ze een jachthaven gemaakt. We lagen daar perfect met naast ons kuierende bezoekers van die pier want dat is een populair tijdverdrijf blijkbaar.
Vanochtend, donderdag 15/6, zelf maar eens Sopot ingelopen. Prachtige nieuwe gebouwen maar ook mooi opgeknapte huizen maar als je iets verder het stadje inliep zag je nog wel wat vervallen huizen.
Kwamen ook midden in een of andere katholieke processie terecht en werd het pas duidelijk dat het vandaag een Nationale feestdag is. We vonden het al zo druk. En wisten niet waarom.
Om 13,30 de touwtjes losgegooid onder belangstelling van veel die pierbezoekers en op weg naar Gdansk ter afsluiting van het eerste gedeelte van onze reis. Gdansk ligt een stuk land-inwaards. Bij binnenvaren kom je eerst langs het monument Westerplatte ter nagedachtenis aan het eerst schot (door de Duitsers) van de WO2. Daarna kom je langs de voormalige Lenin-werf, daar waar Lech Walesa met Solidarinozc de gemoederen zo deed oplopen dat uiteindelijk het ijzeren gordijn viel.
Een enorme werf waar veel schepen lagen maar waar we nauwelijks activiteit zagen. Misschien kwam dat door de Nationale feestdag vandaag. Het was een redelijke chaos toen we de stad binnen kwamen varen met veel kano”s, trapfietsbootjes, speedboten, het leek wel of je op de grachten van Amsterdam voer maar dan zonder bruggen
We liggen nu midden in de stad in Gdansk Marina en met een portie geluk, waarschijnlijk omdat we vroeg aankwamen, een mooi plaatsje kunnen bemachtigen. Boten die na ons binnenkwamen moesten rechtsomkeert maken en in een marina ietsje terug gaan liggen. We laten de boot hier een paar dagen liggen en gaan morgen met de trein naar Warsaw om eens te kijken hoe het er nu uitziet maar ook om onze onvolprezen Pani Irena te bezoeken. Zij was onze huishoudster tijdens onze periode in Polen.
In Gdansk nu liggen is wederom een extra vinkje op de bucketlist.
Stay tuned