Uit Denemarken en nu in Duitsland
De voorspelde harde wind kwam, en hoe. Wij waren blijven liggen in Bagenkop maar anderen zeilden toch. Onder deze zeilers zaten er toch een aantal op huurboten, klein dan wel groot. De haven van Bagenkop lag met deze wind aan lagerwal en de havenkom is niet groot om te manoeuvreren, zeker niet als je eigenlijk niet varen kan. Op een gegeven moment kwam er weer zo’n huurbak de haven invaren en ging proberen ergens vast te leggen. De haven lag al helemaal vol dus plaats was er nauwelijks. Het scheelde soms maar centimeters dat deze boot ergens tegen een andere boot zou klappen. Vol gas vooruit, vol gas achteruit ging het. Wonder boven wonder werd niets geraakt en uiteindelijk helemaal achterin de haven aan lager wal lukte het niet meer om om te draaien dus toen maar tegen de wal aan. Er kwam nog een grote bak van de bruine vloot binnen. Een professionele schipper draaide dat schip in de havenkom vakkundig rond en parkeerde het schip keurig. Zo kan het dus ook.
Hier komt die grote bak aanvaren
De volgende dag zijn we weer op pad gegaan op weg naar Kiel om daar bij Holtenau door de sluizen te gaan het Noord -Oost Zeekanaal NOK) op te gaan. Je moet tegenwoordig bij een automaat in de buurt van de sluis een kaartje kopen voor het kanaal. Toen dat gedaan was zag ik dat er 2 wachtende jachten de sluis gingen invaren. Wij er vol gas achteraan (leve de turbo). Mochten er nog net in want de sluisdeur begin al te sluiten. Binnen een kwartier waren we geschut en op weg naar Rendsburg een voor ons favoriete stopplaats. Heerlijk gegeten in het restaurantje bij de jachthaven en de volgende ochtend op tijd nog even naar de supermarkt vlakbij de haven.
Even een tegenligger
Het NOK is in totaal 100 km lang en daar doe je dus 10 uur over. Klopt precies want om 14,30 uur kwamen we aan bij de sluizen van Brunsbüttel. Daar helaas een uur rondjes liggen draaien voordat we de sluis in konden om daarna nog een uur in de sluis te liggen. De sluismeester had geen haast. Bij stroom kentering kwamen we de sluis uit en kregen we de volle stroom mee. Bij Cuxhaven aangekomen hadden we op een gegeven moment 4 knp stroom mee. Het is dan wel even zaaks dat je niet de ingang van de jachthaven mist want dan zou je tegen de stroom in moeten terugvaren. Een motorboot die ons inhaalde miste de ingang en moest dus zijn best doen om weer terug te varen naar de ingang.
Nu is het wachten op een weergaatje om de rit naar Vlieland te maken. Het ziet er naar uit dat dat pas op zondag/maandag kan gaan gebeuren. Het wordt dan even een nachtje doorvaren.
Tot zover