seizoen 2026 met een moeilijke start
Ja, daar zijn we weer. Na een lange winter zijn we op 17 mei in de auto gestapt en naar onze boot, die op de kant stond in Arzal , gereden. We vonden de boot in goede staat terug behalve dan dat de antifouling, die we er begin maart opgesmeerd hadden op verschillende plaatsen niet goed had gehouden. Er is hier in Arzal van alles te vinden wat boot onderhoud betreft. Zo ook het geheel kaal maken beneden de waterlijn en weer opnieuw antifouling er op zetten. Er zaten zo zoetjes aan 14 lagen antifouling op. Alles heeft zo zijn einddatum nietwaar? Zo ook met wat andere dingen. We hebben heel gezellig kunnen logeren bij Joëlle in La Baule zolang de boot nog op de kant stond. Toen de boot op 20 mei te water ging kwamen we er as snel achter dat de boegschroef kuren had. Aanleggen zonder de hulp van een boegschroef kunnen we gelukkig ook nog. Dezelfde dag nog een monteur aan boord die constateerde dat de beide accu”s van de boegschroef overleden waren. Ze zaten er ook al minstens 15 jaar in en dat is heel lang voor een accu. Nieuwe accu’s besteld en die gaan er aan komen. Ze zeggen morgen, vrijdag 22/5. We gaan het zien.
Het volgend dingetje is dat we geen stroom laden vanaf de steiger. Die stroom komt binnen bij de inverter die van 220 V naar 12 V gaat maar ook op verzoek het boordnet van 12 V weer terug naar 220 V kan zetten. Die inverter is ook zeer ziek tot overleden verklaart. Dat ding is ook meer dan 18 jaar oud dus ook hier, alles heeft een soort van einddatum. Onmiddellijk een nieuwe besteld maar hier komt Pinksteren dus weer even tussendoor dus wachten tot volgende week dinsdag of woensdag. Draag je teleurstelling met opgewektheid zullen we maar zeggen. We vermaken ons wel en hier is de zomer aangebroken. Vandaag weinig wind en 25 graden, morgen nog een beetje warmer. De zeilen zitten er weer op dus als alles gerepareerd is dan gaan we.
Tot zover
Om toch wat te doen tijdens al dat wachten zijn we de Vilaine opgevaren naar La Roche-Bernard. Een schattig plaatsje, maar wil je naar het centrum dan moet je wel even een steile heuvel op lopen. We waren hier zonder boot al eerder geweest dus we kende wel een beetje de weg. Allereerst dus naar de bakker wat lekkernijen kopen en vervolgens naar een klein supermarktje voor de rest maar vooral om even in een gekoelde ruimte te zijn. Het is hier al 2 degen tropisch heet (30 C++met maar een heel klein beetje wind. Het is verschuiven met de schaduw mee. Ook ’s nachts is het nog behoorlijk warm en het blijft nog even zo. Toen we weer weg voeren deed de boegschroef vervelend. Het ligt aan het stuurboord voetpedaal waarmee ik de boegschroef kan bedienen. Dit probleem hebben we vorig jaar ook al eens gehad Maar dat loste het zichzelf op dus heb ik er toen niets aan gedaan. Ik heb nog een reserve aan boord liggen dus die gaan we er morgen maar even inzetten
Bij de volgende post hoop ik dat we onderweg zijn. We gaan het zien
