Lanzarote
We laten Quinta de Lorde, Madeira achter ons
Nov. 8 tot 12
De weerberichten voor de komende dagen waren goed. Er zou echter wel een stevige wind van 30+knp op vrijdag komen langs de Marokkaanse kust. De boot was goed bevoorraad dus waarom wachten. Om 14.00 zijn we vertrokken met 280 mijl voor ons. Dat betekende dus 2 nachtjes. De wind was NO met een kracht van 15 tot 21 knp. Halve wind en vol gas. Eerst vaar je langs 2 lang uitgestrekte eilanden, Islas Desertas.
Islas Desertas, er is echt geen plek om aan wal te komen, zo steil komen die rotsen uit het water.
De eerste nacht zat de wind meer in de 18 tot 22 knp dus 1 rif er in en voor het gemak de stagfok anders wordt het zo’n gesleur. Het was ook een goed moment om onze hydrovane eens goed uit te testen. Dit ding heet voortaan Flappie, een konijn met 1 oor. Het was een groot succes. Het kost echter wel 0,5 knp in snelheid want je sleept een extra roer door het water. Van begin tot aankomst heeft hij ons gestuurd en dat zonder stroom te gebruiken. Ook wilde we de hydrogenerator gebruiken maar die deed het niet. In onze aankomsthaven maar eens de expert er op afsturen. Helaas was de schipper met het geschommel dit keer niet in goeden doen. Marjolein, mijn heldin, sleepte er ons doorheen. De eerste nacht was stikdonker. Je zag bijna de punt van de boot niet, de golven al helemaal niet en we vlogen door het water. Tweede dag was stralend weer dus heerlijk zeilen, nu wel met HA fok maar nog wel 1 reef. De boten van de Vendée Globe komen er aan stormen, we zullen ze net echter missen, jammer maar we zijn er maar niet op gaan liggen wachten. De 2de nacht was mooi met een mooie maan en heel veel sterren. Wel ging het iets harder waaien nu tussen de 19 en 25 knp. Met 2 reven en de stagfok ging het wederom lekker hard en de derde dag was stralend. Ik zelf was ook weer 100 % dus dat gebakken ei met spek ging er goed in.
Om 16.00 uur kwamen we aan in Marina Rubicon op het Zuidelijke puntje van Lanzarote. ( de Brunel had hier zijn trainingsbasis voor de VOR).
Een prachtige haven met excellente voorzieningen. Heel veel nationaliteiten weer hier. We gaan de komende dagen ook weer het eiland bekijken en op woensdag 16 gaan we een dag het water uit om de onderkant weer van een nieuwe laag antifouling te voorzien. We zijn hier nog wel even. Laat eerst de ARC maar uit Las Palmas vertrekken, dan wordt het weer rustiger hier en de beste tijd om uiteindelijk over te steken is toch pas half december.
Vandaag vieren we de verjaardag van mijn moeder (93) en die van onze dochter Elsemieke (33). We drinken er een glaasje op ( wel 2) , GEFELICITEERD!!!!
12 Nov.
Klusdag. We zouden contact hebben met een Duitse electrotechnieker om eens naar onze hydrogenerator te kijken. Hebben hem wel ontmoet maar ik was zeer zeker niet onder de indruk dus bedacht toen maar dat ik mijn boerenverstand er op moest loslaten en het zelf uit zien te vinden waarom het niet werkte. Een proces van eliminatie van mogelijkheden en uiteindelijk heb het aan de praat gekregen. Wel eerst nog even in de praktijk testen en dan pas juichen (of niet). We gaan het zien. Wel een grotere propeller besteld. Want de huidige blijkt aan de kleine kant te zijn om voldoende energie op te leveren. Het ding ligt klaar straks in Las Palmas. Electro is niet mijn sterkste kant. Ik ben altijd blij als het lampje gaat branden.
Gisteren dreef er ook weer een plas vloeistof onder de motor. Een emulsie, vet en water, ondefinieerbaar. De grote vraag was natuurlijk waar het vandaan kwam. Ook hier weer alle mogelijkheden op een rijtje gezet en uiteindelijk moet het geweest zijn de schroefaswaterkering. Ze noemen het ook wel eens een “stuffy box”. Je moet er om de zoveel tijd eens in knijpen om de lucht er uit te laten. Welnu, er zat veel lucht in. Vandaag geen drup in de boot dus het probleem lijkt opgelost. Weer een vinkje op de lijst. De lijst wordt echter niet korter. Zeilers om ons heen zeggen allemaal dat zo’n zeilreis een aaneenschakeling is van reparatiewerkzaamheden maar wel in steeds mooiere plaatsen.
Morgen gaan we het eiland verkennen.