Kleine stukjes varen
We zijn alweer een weekje verder en tijd om de blog even bij te werken. We varen een beetje rond in de scheren want we gaan niet te ver weg. Wat nieuw is dat we even naar NL komen omdat onze Jolien eind van deze maand uitgerekend is om te bevallen. We zaten al te puzzelen hoe wij het beste naar NL konden gaan toen we een whatsapp bericht kregen van de Nävekvarn groep of er iemand geïnteresseerd was om een auto naar NL te rijden. Wij hebben daarop direct gereageerd met als resultaat dat wij ergens rond 23 juli naar NL komen. Als Jolien bevallen is rijden wij dan met onze eigen auto terug naar Nävekvarn om nog even wat te gaan varen en dan gaat eind augustus/begin september de boot de winterstalling in in Nävekvarn.
Nu even terug naar waar we in het vorige verslag gebleven waren nl in Oxelesund. Op zich geen geweldige plaats maar wel met een uitstekende supermarkt waar we weer met 2 zware rugzakken naar buiten kwamen. De volgende dag de scheren weer ingedoken en naar een klein baaitje gevaren waar we 7 jaar geleden ook lagen. Nu vastgeknoopt aan een blauwe mooring en wel legaal want we zijn sinds kort lid van de Svenska KrussarKlubben. Zij hebben over heel Zweden moorings liggen waar je mag vastknopen als je lid bent. Wel zo makkelijk. De volgende dag was het grijs weer en de verwachting was ook nog regen. Welnu, die hebben we gekregen, wat was dat nat. Onderweg hadden we weinig druk in de zeilen maar wel heel vervelende golven, en dat met regen en slecht zicht. We zijn doorgevaren naar Nynashamn en daar maar eens wat rustdagen genomen. Toen we aankwamen moesten we nog goed zoeken naar een ligplaats. De haven lag ramvol. Wel wat anders dan 7 jaar geleden toen we ongeveer op dezelfde tijd er lagen met ik denk maar 10 jachten.

Op de 2de dag dat we er lagen kwam er ineens een Victoire naast ons liggen met aan boord leden van de Victoireclub die wij kennen. ’s Avonds gezellig met elkaar in een restaurant aan de haven gegeten. Wij zijn nog een dag blijven liggen en hebben een wandeling gemaakt om de buurt een beetje te verkennen. Prachtige huizen en mooie uitzichten over het water. We varen nu korte stukjes, we hebben alle tijd dus van Nynashamn naar een klein baaitje naast Ankerudden (12 mijl) Eerst lagen wij er alleen aan, jawel, aan een blauwe mooring (er lagen 2 van die moorings in de baai) maar al snel begon het vol te lopen.


Links en rechts van ons buien maar los van een paar spetters hebben we het redelijk droog kunnen houden. Vanuit die baai zijn we dieper de scheren in gedoken en naar Trösa gevaren. Erg ondiep was het er en wij met onze diepgang van 2,10 m konden niet makkelijk een plaatsje vinden. Uiteindelijk, met behulp van een zeer vriendelijk havenmeester hebben we boot geparkeerd op de kop van de pier van het haventje tussen 2 dukdalven (stevige houten meerpalen).

We lagen er als een vorst met het mooiste uitzicht van iedereen. In de middags het stadje bekeken. Een soort Giethoorn met veel toerisme maar met schattige huisjes in allerlei pastel tinten gelegen aan een soort gracht. Veel bloemen er omheen.


Vandaag 12/7 van Trösa gevaren naar wederom een baai die we al kenden nl Ringsön. Hier lagen we destijds met de Hinde van Wilco en Rosine als enige boten.


Nu ligt de baai vol met boten en er komen er nog steeds bij. Het is overigens een prachtige dag. Strakblauwe luchten en een zeer aangename temperatuur. Er wordt veel gezwommen bij andere boten. Mij niet gezien, veel te koud. Ik ben meer Caraïbische watertemperaturen gewend. Morgen weer een stukje verder

