Klaarmaken voor de winter
Van Port Haliguen naar Vannes is geen wereldafstand maar toch een lekker stukje varen. De stroom stond hard de Morbihan in te stromen dus we vlogen naarbinnen met een gangetje van 10 knp over de grond. Het vaarseizoen is nu wel zo’n beetje afgelopen. Het wordt steeds stiller op het water maar het is nog steeds prachtig weer. Afgezien van een storm front wat ons op zaterdagavond passeerde. De regen kwam horizontaal voorbij in Vannes. Op zee zal het wel gespookt hebben maar wij lagen dus best wel een eind het binnenland in. Op de een of andere manier lagen we echter wel met onze kiel in de prut. Je voelt dat aan een andere beweging van de boot. Wederom de stad meerdere malen bezocht en op de vismarkt verser dan verse mosselen gekocht. We hebben een grote pan aan boord dus hebben ze zelf klaargemaakt. Smullen geblazen. Ik voelde me een dag wat grieperig maar was er snel overheen, Marjolein daarentegen loopt nog steeds te snotteren en niezen. Na 6 dagen in Vannes toch maar weer ons losgeweekt en de Morbihan uitgevaren. Aangezien het volle maan was was het tij verschil tussen eb en vloed extreem voor de Morbihan nl 6 meter. Dit keer werden we de Morbihan uitgespuugd met een gangetje van 12,5 knp over de grond hetgeen betekende dat we 7,5 knp stroom mee hadden. Enorme draaikolken en rare golven om ons heen. Na de uitgang van de Morbihan direct bakboord uit en Port de Crouesti in. Een enorme jachthaven ram-vol met boten in het water dan wel op de kant. We kregen een plaatsje waar ik al wat bedenkingen bij had vanwege de eventuele waterstand bij laagwater en of we dan ook niet met de kiel in de prut zouden zitten. Volgens de havenmeester geen enkel probleem het zou overal diep zat zijn. Maar goed, dan maar zien wat er gebeurt. Om naar Arzal te varen, waar we de boot op de kant gaan zetten voor de winter, kan je pas 3 uur voor hoogwater bij een bepaald punt komen om voldoende water onder de kiel te hebben. Terugrekenend betekend dat je iets na laagwater uit Port de Crouesti kan vertrekken. Dus daar gingen we vol goede moed. Bij het achteruitvaren uit de box voelde ik al weerstand dus wel met de kiel door de blubber. Heel rustig en langzaam achteruitvarend was het toch ineens BOEM en lagen we stil midden in de haven. Blijkbaar lag er een betonblok of iets dergelijks waartegen we aan waren gevaren. Gelukkig met een slakkengangetje. Afijn, wij weer verder en naar het midden van het hoofdvaarwater van die enorme marina maar ook daar was het sleuren door de modder met de kiel. Toen maar besloten om de boot even vast te knopen naast een ander jacht en een uurtje te wachten op een hogere waterstand. Toch wel een dingetje voor een haven waar enorme jachten liggen die vast dieper steken dan de onze en dus beperkt zijn met het in- en uitvaren. Daarna een mooie rit richting de monding van de Vilaine waar we met stroom mee tot aan de barrage van Arzal kwamen. Daar aan de wachtsteiger want de sluis draaide niet meer die dag. Vanochtend om 10.00 uur als enige in de sluis en 10 minuten later er doorheen. Liggen nu in de marina en op 17 oktober in de ochtend het water uit. Tussen nu en dan gaan we de boot klaarmaken voor de winter.
O ja, ook fijn, onze auto vonden we terug met een lege voorband. Staat nu bij de garage, is morgen klaar. Ook komt er iemand een technisch oog werpen op onze boiler die het al een poosje niet meer doet.
Hier in Arzal is alles te koop. Uitstekend gevulde boot-
benodigdheden winkels maar dan ook daarbij een werkplaats met monteurs die je kunnen helpen. In Nederland heb je Kok, Visser, Dekker waar je veel kan kopen maar daarna moet je wel op zoek naar iemand die je kan helpen datgene wat je net gekocht hebt in je boot te plaatsen. Hier is alles in een. Onze boiler werkt al 2 jaar niet dus nu maar er eens aan wat doen. In de winkel op 100 m van de boot eens gevraagd of zij iets van boilers af wisten. Ja hoor, direct een monteur aan boord die constateerde dat de “resistance” (ik neem aan het verwarmingselement) het niet meer deed. Direct besteld en naar ik hoop volgende week woensdag/donderdag de nieuwe installeren. We gaan het zien.
Wellicht nog een afsluitend verhaal maar voorlopig over en uit voor 2025
