It giet oan
22 oktober.
We blijven allerlei weerkaarten bekijken maar steeds duidelijker wordt het dat 25 of 26 oktober de vertrekdag wordt om naar Madeira te gaan. Dus langzaam maar hier en daar wat voorbereidingen treffen. Ik ben de mast in gehesen om de verstaging eens goed te controleren. Alles zag er nog prima uit en het uitzicht was fantastisch. Daarvoor was ik ook al de mast in gehesen van een Nederlandse boot die hier aan de andere kant van de steiger ligt. Zij hebben zo’n grootzeil dat in de mast opgerold zit en je raadt het al, het zat vast en wilde er niet meer geheel uit komen. Hij had er al een tijdje naar zitten te kijken maar bleek dat hij geen grote aandrang had (ik vermoedde lichte hoogtevrees) om naar boven gehesen te worden, maar ja, uit zichzelf kwam dat zeil er ook niet uit. Dus toen ondergetekende maar de mast in. Met een beetje duwen en trekken daar boven was het klusje snel gepiept. Het bevestigde wel duidelijk mijn mening dat ik nooit een boot wil hebben met een zeil dat je in de mast moet oprollen. Gemak dient de mens maar hier zit ook een veiligheids aspect aan. Stel dat je moet reven en het zaakje zit muurvast. Het zal niet de eerste keer zijn.
Ook nog even naar de stad gefietst en Marjolein kreeg nog wat PC lessen van Kees. Eind van het liedje was dat we pas laat weer bij hen van boord gingen na gezellig met elkaar gegeten te hebben.
23 oktober
Weerberichten waren nu niet zo best voor deze dag maar uiteindelijk viel het toch allemaal wel mee. Wel gedurende de nacht van zaterdag op zondag een behoorlijke bui over ons heen gehad waar ook veel wind uitkwam (30 knp). Het gekke was dat na die bui en die wind het ook in eens windstil werd en bleef.
Verder weinig opwindends gedaan anders dan gezellig geborreld met onze Duitse buren. Zij hebben een POGO 10,50. Een vreselijk snel schip maar wel kaal van binnen dus het is wel wat behelpen vergeleken met onze boot. Voordeel van zo’n snel schip is dat hij 2,5 dag rekent om naar Madeira te varen en wij 4 dagen. We gaan het vergelijken want we vertrekken woensdag a.s. tegelijkertijd en gaan eens kijken wat het verschil zal zijn.
24 oktober.
Het verwachtte ‘strontweer’ is inderdaad gekomen. De wind fluit hier door de haven en de regen komt horizontaal voorbij. Geen weer om op zee te zitten dus dat doen we dan ook niet. ‘Stick to the plan’ dat is het motto in tweeërlei opzicht. Ten eerste, we gaan niet meer naar Marokko maar naar Madeira wat ook altijd ons eerste plan was, en ten tweede, we gaan pas woensdag. Gisteren hoorden we dat er een boot vertrokken was naar Marokko. Ben benieuwd wat die gaan beleven met die swell die er hier en straks ook bij de Marokkaanse kust is. Je kan dan bijv. niet Rabat binnenlopen want dat is veel te gevaarlijk en ze doen de haven op slot.
Dus vandaag boeken lezen of een tijdschrift. Ik heb de Franse “Voiles” gekocht met een special over de Vendée Globe Challenge, die op 6 november start, met alle deelnemers. Het zijn wel helden die dat gaan doen of je nu voor de hoofdprijs gaat of de race volbrengt.
25 oktober
Vannacht floot de wind nog steeds langs de masten maar wat erger werd was de swell, een lange deining de haven in. Alle boten lagen te trekken aan hun landvasten. De hele ochtend was het feest v.w.b. de swell en pas in de loop van de middag zakte de wind er uit. Het duurt minstens 24 uur voordat ook die deining een beetje minder is. Het is vakantie periode in NL en Duitsland. Je ziet hier veel gezinnen rondlopen die gehoopt hadden op prachtig weer maar niets is minder waar. Vader en moeder proberen er de moed nog een beetje in te houden maar bij de kinderen staat het gezicht op onweer. Ze hebben er helemaal geen zin in. Kan me er wel wat bij voorstellen want het is gewoon knudde weer. MAAR het wordt beter (voorspellen ze)
Morgen rond middaguur maken we de touwtjes los en gaan we op weg naar Madeira. Ongeveer 3,5 tot 4 dagen varen dus we zijn even uit de ether.
Tot dan