Hoog en droog
November 16, 17 en 18
De afspraak was om 10.00 onder de kraan te liggen. Maar zo werkt het niet helemaal. Alles gaat hier gewoon een tandje langzamer. Dus om 11.00 kwam de boot uit het water. Konden we eindelijk eens goed kijken hoeveel aangroei er was. Dat leek op het eerste gezicht wel mee te vallen maar dat was het niet.
VIES!! Een harde aangroei-laag. En niet zoals in Nederlandse wateren een soort van slijmlaag.
Het bleek een soort hardnekkige harde aangroei te zijn die er niet zo makkelijk met de hoge druk spuit af te krijgen was. De man met de spuit is er goed 1½ uur mee bezig geweest maar toen was het buikje ook echt schoon. Vervolgens werd de boot zeer secuur vanuit de kraan op een bok gezet. Ik kan niet anders zeggen dat het wel professionals waren. Uiteindelijk stonden we om 15.00 uur op onze plek. Daarna kon het schuren beginnen. We hadden vanaf onze plek overigens een prachtig uitzicht over de zeestraat tussen Lanzarote en Fuerteventura. Het is wel vreemd om ’s avonds te gaan slapen op een boot die op het droge staat. De boot trilt in plaats van schommelt. Toch goed geslapen.
De hele klus zou in 1 dag geklaard worden, was het plan, maar dat was al snel bijgesteld want zoals eerder gezegd, alles gaat langzaam. Zal deels wel aan de temperatuur liggen maar ook, net zoals elders, op een jachtwerf gaat het er wat chaotisch aan toe. Als je het geheel zijn beloop laat dan sta je al snel een week op de kant dus je moet er bij blijven. Een schouderklopje doet soms wonderen. Even voor de kenners, onze anodes waren een behoorlijk stuk opgegeten in de afgelopen maanden. Absoluut noodzakelijk om ze allemaal te vervangen.
De 2de dag op het droge werd de antifouling aangebracht. Mooi rood, kan niet anders zeggen. Maar het bleek dat 1 laag niet genoeg was. Dus nog een nachtje op het droge. Met Kurt en Kerstin ’s avonds heerlijk gegeten aan de haven.
De 3de dag begon vroeg want al snel stond er een de 2de laag aan te brengen. Ik ben toen zelf de hele romp boven de waterlijn eens onder handen gaan nemen. Dankbaar werk want daarna zag de Gwelan er weer piekfijn uit.
Denk nu niet dat je dan weer voor de lunch het water in kan. Nee hoor, alles gaat langzaam hier. Uiteindelijk om 15,30 kreeg de Gwelan weer natte voetjes. Wederom door het personeel zeer secuur gedaan en zeer behulpzaam. De boot kan er weer even tegen, wij ook trouwens want veel hebben we zelf niet kunnen doen.
Morgen naar Las Palmas, dat is een nacht doorvaren zodat we rond 11.00 daar aankomen. De start van de ARC is om 12.00 (zeggen ze). Als die weg zijn kunnen wij de Marina in. Zo niet gaan we een nachtje voor anker en dan maandag naar de Marina. We moeten er even heen om de voorraden goed aan te vullen voor de komende lange stukken maar ook om nog een besteld onderdeel op te halen. Proberen daarna door te gaan naar La Gomera of La Palma. Vooral dat laatste eiland schijnt prachtig te zijn.
Tot zover