Gran Canaria
De start van de ARC
Nov 19
Marina Rubicon op het zuidpuntje van Lanzarote staat van af nu hoog genoteerd. Deze marina had een prima atmosfeer, allemaal leuke winkeltjes, prima supermarkt en hele gezellige restaurants aan de haven. Het personeel van de haven was meer dan behulpzaam. Maar we hadden ook hele gezellige contacten met de vele nationaliteiten in deze haven. Naast ons lag een Zwitsers schip met ontzettend vriendelijke mensen die ook al een rondje Atlantic hadden gevaren dus dan zijn wij weer even een spons die alles in zich opneemt.
Om 14.00 vertrokken. Het zag er allemaal prima uit, zon en een lekkere bries vanuit het oosten. Helaas liet die bries ons na een uur in de steek en stond de swell er nog dus hevig geklapper van de zeilen en motor aan. Die motor is ook niet meer uit gegaan. We hebben alles geprobeerd om het slingeren tegen te gaan en uiteindelijk was de beste oplossing de stagfok uit te rollen en die strak in het midden te zetten. Met de motor op economisch toerental zijn we de prachtige sterrenhemel-nacht in gegaan. Weinig bijzonders verder. Zo af en toe een vrachtvaarder in de buurt meer niet.
Nov 20
We draaien wachten van 3 tot 4 uur ’s nachts en overdag gaan we om de beurt even een tukkie doen als je wat moe bent. Gaat prima zo
Om 11.30 kwamen we aan voor Las Palmas, Gran Canaria, waar op dat moment de boten naar buiten kwamen voor de start van de ARC, de tocht van hier naar St Lucia, een Cariben eiland . Ongeveer 200 jachten op de startlijn van alle soorten en maten. Klassiekers en hightech racers zoals de Rambler. Dat ding schoot er van tussen op het startschot met 20 knp. Niet normaal wat een acceleratie. Ook de oude Volvo Ocean Racer, Telefonica, met aan het roer Hans Boescholte had een prima start. Maar wat natuurlijk ook mooi was, was de andere vloot van toerzeilers die met z’n allen naar de overkant varen. Soms met z’n tweetjes aan boord, soms met wel 8 man op een 45 voeter. Op de Rambler zaten ze met 18 man aan boord!!
Het was een prachtige dag om zo’n vloot te zien vertrekken. Daarna zijn wij voor de Marina voor anker gegaan. Er was een wachtlijst die om de beurt werd afgeroepen om naar binnen te mogen. Wij blijven buiten liggen en gaan morgen wel bekijken of we naar binnen mogen. We hebben wat onderdelen bestelt dus die moeten we afhalen en we willen de voorraden voor de lange oversteken goed aanvullen en dat kan hier goed.
Nov 21
En dan denk je dat je de volgende ochtend direct de haven in kan. Niets was minder waar dus rustig achter de pin blijven liggen. Er was ook behoorlijk wat te zien met trainende Laser-zeilers en bijv. de Eendracht die binnen kwam varen. Ook leuk was het om te zien dat iedere keer weer boten probeerden de haven binnen te varen maar linea recta weer teruggestuurd werden. De wachtlijst werd gewoon afgewerkt en je mocht alleen op afroep naar binnen. Om 12.30 was het zover voor ons en werden we opgeroepen om de marina in te gaan. We liggen nu op een prima plek, kont naar de wal.
We werden al gewaarschuwd dat het registreren bij het havenkantoor lang kon duren, ze werken zelfs met zo’n nummer apparaat. Om 16.00 een nummertje getrokken (nr 93 en ze waren bij 76). Om 18.15 eens gekeken hoe ver we waren, ze waren al bij 86 maar toen ik 1 minuut binnen was sprong dat nummerding van 87 …….. naar 93!!. Kon niet beter. Die kerels van de haven waren wel een beetje aan het eind van hun latijn. Het was wel heel erg druk geweest met de ARC en toen die gisteren vertrokken kwamen natuurlijk alle wachtende schepen de marina weer in. Gisteren hebben ze 70 schepen geregistreerd en vandaag over de 100. We blijven hier 3 nachtjes liggen en dan waarschijnlijk La Gomera